Leren haken

Leren haken voor beginner en experts. Het kan bij haakpatronen.net, hieronder vindt u meerdere manieren om uw haak skills te verbeteren!

Bekijk dit filmpje voor de basis om te leren haken.

Leren haken door een Proeflapje

Wanneer je een nieuw haakpatroon gaat uitproberen waarbij het van belang is dat je haakwerk de juiste maat krijgt, moet je absoluut altijd eerst een proeflapje haken.

Je kijkt om te beginnen op het etiket van je haakgaren, of in je haakpatroon op welke manier is aangegeven hoeveel steken er in hoeveel centimeter zouden moeten zitten.

Je ziet daar bijvoorbeeld staan: 17 steken (st) en 9 toeren (tr) = 10 cm.

Dan haak je, in de haaksteek die je gaat gebruiken voor je werk een proeflapje wat groter is dan de maat van het proeflapje wat aangegeven staat. In dit voorbeeld zou je een proeflapje maken wat minimaal 25 steken en 15 toeren groot is.

Leg dan je proeflapje op een platte ondergrond en meet 10 centimeter in de breedte af en 10 centimeter in de hoogte. Markeer dit met spelden.

Tel daarna het aantal steken wat er tussen de spelden (die op 10 cm afstand van elkaar zitten) zit en doe dit zelfde met de hoogte van het proeflapje.

Wanneer je nu meer steken hebt in die 10 centimeter dus in dit voorbeeld meer dan 17 steken, dan weet je dat jij strakker haakt dan aangegeven. Wanner je minder steken telt dan die 17 weet je dat jij losser haakt.

Op zich kun je aan je haakstijl meestal weinig veranderen. Dus moet je iets anders doen.

Je kunt om te beginnen proberen om te haken met een dunnere of juist dikkere haaknaald dan staat aangegeven. Maak dan opnieuw een proeflapje en tel weer de steken en de toeren.

Wat je ook kunt doen, maar dit is meestal moeilijker om uit te voeren, is het aantal steken en/of toeren wat aangegeven wordt in het patroon te vermeerderen of te verminderen om toch je haakwerk op maat te houden.

201304-haakblog